REGULAMIN USŁUG KURIERSKICH AMA PARTNER
§ 1
Regulamin określa zasady wykonywania usług świadczonych przez AMA PARTNER podstawa działalności ustawa z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe – tekst jednolity Dz. U. z 1995r. Nr 119 poz. 575 z poz. zm. Zwane dalej Prawo Przewozowe.
§ 2
Dla potrzeb niniejszego regulaminu definiuje się pojęcia:
AMA PARTNER – osoba fizyczna świadcząca usługi przewozu przesyłek
Przewoźnik AMA PARTNER – współpracownik AMA PARTNER przyjmujący przesyłkę od Nadawcy oraz doręczający ją do Odbiorcy
Zlecenie przewozowe – dokument będący pisemną formą zawarcia umowy przewozu
Nadawca – osoba, która przekazuje przesyłkę Przewoźnikowi AMA PARTNER w celu wykonania umowy przewozu
Odbiorca – osoba, która przyjmuje przesyłkę doręczoną przez Przewoźnika AMA PARTNER w ramach realizowanej umowy przewozu
Zleceniodawca – osoba, która zleca AMA PARTNER wykonanie usługi przewozu
Zleceniodawcą może być Nadawca.
§ 3
Zakres usług AMA PARTNER obejmuje odbiór, przewóz i doręczenie przesyłek na terenie kraju.
§ 4
Wagę i gabaryty przesyłek (wraz z podziałem na kategorie) oraz terminy doręczeń zawiera cennik usług AMA PARTNER dostępny dla każdego Klienta we wszystkich punktach AMA PARTNER.
§ 5
Przesyłka może być przyjęta do przewozu:
w Punkcie Przyjęć – Nadawca sam dostarcza przesyłkę do placówki AMA PARTNER.
u Nadawcy – przesyłkę odbiera Przewoźnik AMA PARTNER na podstawie wcześniejszego zgłoszenia.
§ 6
Za jakość opakowania przesyłki (odpowiedniego do jej zawartości) odpowiada Nadawca.
Zleceniodawca jest zobowiązany opakować każdą przesyłkę w sposób zabezpieczający znajdujący się w niej towar przed uszkodzeniem przesyłki i zapewniający bezpieczeństwo innych przesyłek w czasie przewozu.
Opakowanie powinno być:
odpowiednio zamknięte uniemożliwiające dostęp do zawartości przesyłki
odpowiednio wytrzymałe stosownie do wagi i zawartości przesyłki
odpowiednio zabezpieczone od wewnątrz uniemożliwiając przemieszczanie się zawartości przesyłki
odpowiednio oznakowane w przypadku specjalnego charakteru przesyłki np. „ostrożnie szkło”, „góra/dół” (oznakowanie może być dokonane u Nadawcy lub w Punkcie Przyjęć).
W przypadku niedostosowania się do powyższych zaleceń Przewoźnika AMA PARTNER może odmówić przyjęcia przesyłki, jak również nie ponosi odpowiedzialności za powstałe szkody.
§ 7
Zleceniodawca ma obowiązek umieścić na opakowaniu przesyłki nazwę własną oraz dane Odbiorcy, które muszą być zgodne z danymi zamieszczonymi w zleceniu przewozowym, przesyłka powinna posiadać inne znaki pozwalające na jej identyfikację (np. taśmy firmowe).
Adres Zleceniodawcy obowiązkowo powinien zawierać na zleceniu przewozowym nazwę ulicy / numer domu / lokalu / kod pocztowy / nazwę miejscowości.
§ 8
AMA PARTNER nie przyjmuje do przewozu przesyłek zawierających:
korespondencję prywatną.
gotówkę, papiery wartościowe, inne dokumenty o charakterze płatniczym.
przedmioty wartościowe / wyroby jubilerskie, dzieła sztuki, antyki, numizmatyki itp.
broń i amunicję.
żywność łatwo psującą się, wymagających specjalnych warunków przewozu.
towary chemicznie i biologicznie aktywne.
zwierzęta, szczątki ludzkie i zwierzęce .
narkotyki i substancje psychotropowe .
leki wymagające specjalnych warunków przewozu.
inne towary, które swoimi właściwościami mogą stanowić zagrożenie dla osób mających z nimi styczność lub mogące uszkodzić i zniszczyć inne przesyłki.
inne towary, których przewóz jest zabroniony na podstawie obowiązujących przepisów prawnych.
§ 9
Dowodem zawarcia umowy przewozu i doręczenia przesyłki jest zlecenie przewozowe AMA PARTNER.
Zlecenie przewozowe wypełnia przyjmujący przesyłkę Przewoźnik AMA PARTNER według taryfikatora usług zgodnie z danymi dotyczącymi przewozu otrzymanymi od Nadawcy.
Przewoźnik przyjmujący przesyłkę potwierdza na zleceniu przewozowym (własnoręcznym i czytelnym podpisem) przyjęcie przesyłki przez AMA PARTNER w celu przewozu i doręczenia.
Zleceniodawca podpisując zlecenie przewozowe (własnoręcznym i czytelnym podpisem) potwierdza zgodność deklarowanych przez siebie danych dotyczących przesyłki oraz znajomość niniejszego regulaminu.
Wyraża tym samym swoją zgodność na proponowaną przez AMA PARTNER cenę usługi.
§ 10
Według dyspozycji Zleceniodawcy za usługi świadczone przez AMA PARTNER płaci Nadawca / Odbiorca lub osoba trzecia zlecająca przewóz.
Gdy Zleceniodawcą jest osoba trzecia, zlecenie musi być obowiązkowo pisemne. W tym przypadku za usługę zawsze płaci Zleceniodawca.
Oryginał zlecenia przewozowego przeznaczony jest dla Nadawcy przesyłki. Oryginał rachunku lub faktury VAT przeznaczony jest dla płatnika.
Jedna z kopii zlecenia przewozowego przeznaczona jest dla Odbiorcy. Pozostałe kopie zlecenia przewozowego pozostają do dyspozycji AMA PARTNER.
§ 11
Zawartość przesyłki może być sprawdzona przez AMA PARTNER w każdym czasie od chwili przyjęcia jej do przewozu do momentu wydania jej Odbiorcy w celu stwierdzenia zgodności rzeczywistej jej zawartości z treścią danych zamieszczonych w zleceniu przewozowym. W szczególności sprawdzenie może dotyczyć ustalenia czy:
zadeklarowana wartość przesyłki odpowiada rzeczywistej wartości znajdującego się w niej towaru.
zawartość przesyłki nie dotyczy § 8 niniejszego regulaminu.
opakowanie i zabezpieczenie wewnętrzne towaru w przesyłce jest odpowiednie
Sprawdzenia dokonuje się zgodnie z postanowieniami ustawy – Prawo Przewozowe oraz wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi.
Niezgodności, o których mowa w ust. 1 stanowią podstawę do odmowy przyjęcia przesyłki przez AMA PARTNER oraz do zmiany warunków umowy przewozu.
§ 12
Przewidywany termin doręczenia przesyłki do odbiorcy na terenie kraju określa aktualny cennik AMA PARTNER.
Przewoźnik AMA PARTNER doręcza przesyłkę na adres Odbiorcy podany na zleceniu przewozowym.
Zleceniodawca może udzielić dyspozycji na zleceniu przewozowym ustalając odbiór przesyłki przez Odbiorcę w placówce AMA PARTNER – tzw. odbiór własny.
W przypadku nieobecności Odbiorcy Przewoźnik AMA PARTNER pozostawia awizo z zaznaczonym terminem ponownego doręczenia przesyłki ewentualnie ze wskazaniem gdzie i kiedy Odbiorca mógłby sam odebrać przesyłkę, gdyby podany przez Przewoźnika termin ponownego doręczenia Odbiorcy nie odpowiadał.
Bezpłatny okres przechowania przesyłki awizowanej w placówce AMA PARTNER wynosi 7 dni kalendarzowych licząc od dnia planowanego doręczenia. W tym czasie Przewoźnik AMA PARTNER ma obowiązek podjęcia kolejnej próby doręczenia przesyłki.
W sytuacji odmowy przyjęcia przesyłki przez Odbiorcę lub złego adresu Odbiorcy Przewoźnik AMA PARTNER zwróci przesyłkę do Nadawcy po wcześniejszym ustaleniu zwrotu z Nadawcą.
Jeżeli za wykonanie za usługi przez AMA PARTNER zobowiązanym do zapłaty jest Odbiorca a przesyłka została zwrócona do Nadawcy to za wykonaną usługę płaci Zleceniodawca.
§ 13
Odbiorca potwierdza przyjęcie przesyłki (własnoręcznym i czytelnym
podpisem) na zleceniu przewozowym, potwierdzając tym samym
prawidłowość wykonanej usługi.
Wszelkie zastrzeżenia dotyczące wykonania usługi lub stanu
otrzymanej przesyłki powinny zostać zapisane na zleceniu
przewozowym przez Odbiorcę w chwili jej przyjęcia.
Odbiorca może dokonać otwarcia otrzymanej przesyłki dopiero po
potwierdzeniu jej odbioru na kwicie przewozowym i po uiszczeniu
opłaty wynikającej z zlecenia przewozowego.
§ 14
Jeżeli klient nie dysponuje wagą, na której można by dokonać zważenia przesyłki podczas jej odbioru, przesyłka zostanie zważon i wyceniona w magazynie AMA PARTNER.
§ 15
Przewoźnik AMA PARTNER doręczający przesyłkę w przypadku stwierdzenia uszkodzenia lub ubytku doręczonej przesyłki niezwłocznie i z własnej inicjatywy sporządza protokół szkody.
Protokołu szkody może również zażądać Odbiorca jeżeli stwierdzi uszkodzenie lub ubytek przesyłki.
Jeżeli uszkodzenie lub ubytek Odbiorca stwierdzi po odbiorze przesyłki ma prawo w ciągu 7 dni od daty odbioru zażądać sporządzenia protokołu szkody w obecności pracownika AMA PARTNER.
§ 16
Zleceniodawca podając w zleceniu przewozowym wartość przesyłki wyraża zgodę na ubezpieczenie jej przez AMA PARTNER na warunkach określonych w umowie ubezpieczenia zawartej między AMA PARTNER a ubezpieczycielem.
Przy braku podania wartości przesyłki w zleceniu przewozowym przesyłka zostanie standardowo ubezpieczona do kwoty 100 PLN.
§ 17
Za utratę/zniszczenie/ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od chwili przyjęcia jej przez Przewoźnika AMA PARTNER do przewozu aż do chwili jej doręczenia lub za opóźnienie w jej doręczeniu (z wyłączeniem zdarzeń określonych w ust. 2 i 4 § 17) odpowiedzialność ponosi AMA PARTNER.
AMA PARTNER nie ponosi odpowiedzialności za utratę / zniszczenie /ubytek/uszkodzenie przesyłki lub opóźnienie jej doręczenia jeżeli zaistniały one z przyczyn:
występujących po stronie Nadawcy/Odbiorcy/Zleceniodawcy
wynikających z właściwości towaru
spowodowanych siłą wyższą
innych zdarzeń losowych niezawinionych przez AMA PARTNER.
Wysokość odszkodowania za utratę/zniszczenie/ubytek lub uszkodzenie przesyłki nie może przewyższać rzeczywistej wartości towaru w przesyłce.
AMA PARTNER nie ponosi odpowiedzialności za utracone korzyści/zyski lub dochody zarówno w stosunku do Nadawcy / Odbiorcy jak i osób trzecich z tytułu szkody wyrządzonej wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania usługi przez AMA PARTNER.
Przewidziane w niniejszym paragrafie ograniczenia wysokości odszkodowania nie mają zastosowania jeżeli szkoda wynika z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa leżącego po stronie AMA PARTNER.
§ 18
W celu zapewnienia sprawności usług przewozu przesyłek, AMA PARTNER ma prawo do przechowywania, przetwarzania oraz przekazywania danych dotyczących klientów AMA PARTNER firmom współpracującym z AMA PARTNER również za granicę. Centralne zarządzanie bazą danych ma na celu rozszerzenie pakietu usług i przygotowanie ewentualnych nowych ofert.
W razie konieczności AMA PARTNER jest uprawnione do przekazania danych dotyczących klientów AMA PARTNER organom państwowym, zwłaszcza organom celnym.
Zleceniodawca / nadawca wyraża swoją zgodę na przechowywanie, przetwarzanie oraz przekazywanie swoich danych w powyższych okolicznościach.
§ 19
W celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy przewozu AMA PARTNER zastrzega sobie prawo do ewentualnego zastawu na przesyłce.
§ 20
Wszelkie reklamacje związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem umowy przewozu przyjmuje każda placówka AMA PARTNER.
Podmiotami uprawnionymi do złożenia reklamacji są Nadawca / Odbiorca / Zleceniodawca.
Podstawą do wszczęcia postępowania reklamacyjnego jest złożenie przez uprawnionego pisemnej reklamacji zawierającej kwotę roszczenia oraz przesłanie kopii:
zlecenia przewozowego
protokołu szkody sporządzonego w obecności pracownika AMA PARTNER
faktury/rachunku lub innego dokumentu stwierdzającego wartość towaru w przesyłce.
Terminy i warunki składania reklamacji oraz szczegółowy tryb rozstrzygania reklamacji reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 15 lutego 1997r. w sprawie wykonania przepisów ustawy Prawo Przewozowe (Dz. U. z 1997r. Nr 26, poz. 142 z póz. zm.)
§ 21
Nadawca/Odbiorca/Zleceniodawca nie ma prawa do potrącania kwot roszczeń za przeszłe /aktualne/przyszłe należności wobec AMA PARTNER.
§ 22
Postanowienia niniejszego regulaminu mogą być modyfikowane w drodze indywidualnych i odrębnych umów lub porozumień zawieranych z AMA PARTNER.
§ 23
W sprawach nieuregulowanych powyższym regulaminem stosuje się przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo Przewozowe (tekst jednolity Dz. U. z 1995r. Nr 119, poz. 575 z poz. zm.) oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.